Googlar..

                            
Jag brukar ta med månadens stjärntecken i mitt radioprogram, därav föregående inlägg om stenbocken..Själv är jag ett mellanting av våg och skorpion.

Sitter nu och googlar "världens första". Kaffebryggare tex.

                          
1802 uppfann fransmannen Descroisilles, apotekare i Rouen, kaffebryggaren . Den hade två behållare, den ena ovanpå den andra, skilda åt genom ett filter. En kort tid senare gjorde kemisten Antoine Cadet en kaffebryggare i porslin.

...och om smarta uppfinningsrika kvinnor...
                             

Kaffefiltret
1908 önskade tyskan Melitta Bentz bjuda sin familj på bättre kaffe. Hon borrade små hål i botten på en behållare, klippte ut en rund bit läskpapper och placerade den i botten på behållaren. Hon satte behållaren på kaffekannan, lade kaffe i behållaren och hällde över kokande vatten. Hennes kaffefilter gav ett utmärkt resultat. Så föddes Melittafiltret.....vilket knappast gjorde den familjen fattigare !

Varför kan inte jag få nån sån enkel, simpel Snilleblixt !!
                      
Här är läget hostigt, mest på nätterna, hostar så jag nästan kräks.
Och lite lagom igentäppt..

Nu ska jag kolla lite på "Kurt Olsson"..Ha´det bra !

              Tjing Tjong KaramellStång !


Kommentarer
Postat av: ansepanse

det var väldigt intressant, att melittafiltren var så gamla, över hundra år

krya nu på dig vännen - kramar

2011-01-08 @ 21:41:45
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Jen

Skoj med fakta så här på söndagsmorgonen.

Lättläst också! Det gillar vi.

-stort plus i kanten-

Hade ingen aning om varken bryggaren eller filtret.

:D

2011-01-09 @ 08:13:22
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Veiken

Har nu badat för dig - hoppas det kändes bra! 28 grader i vattnet är inte fy skam, eller hur! .)

2011-01-09 @ 13:15:36
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Britten sa

Hoppas hostan lindrats...Kurt Olsson han är go han...och jaa tänk om man uppfunnit melitta filtret ..då hade man väl inte behövt göra så mycket mer...

2011-01-09 @ 17:16:34
URL: http://glitteroga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0