Linda

                                   

Linda Ronstadt
, född 15 juli 1946 i Tucson, Arizona, är en amerikansk sångerska.

Hon kommer från en mycket musikalisk familj. I tonåren bildade hon en trio tillsammans med sin bror och syster.

De kallade sig The New Union Ramblers och sjöng folkmusik, country, bluegrass och mexikanska sånger.

I mitten av 1960-talet sjöng hon i folkrocktrion Stone Poneys, som gav ut tre album. 

                              

1969 spelade hon in sin första soloskiva, Hand Sown... Home Grown.

På hennes tredje, självbetitlade album ackompanjerades hon av en grupp studiomusiker som senare skulle bilda gruppen Eagles.
                             

Hon hade en jättehit 1975 med "You're No Good" från albumet Heart Like a Wheel. Efter att på sina tidiga skivor främst influerats av country och countryrock började hon i slutet av 1970-talet bredda sin stil med mer rock- och poporienterad musik.

Albumet Simple Dreams från 1977 blev en stor framgång, med bland annat hitarna "Blue Bayou" och "It's So Easy", liksom uppföljaren Living in the USA från året därpå.

Under 1980-talet experimenterade hon bland annat med jazz och latinamerikansk musik.

     

Ronstadt har spelat in två album tillsammans med Dolly Parton och Emmylou Harris (Trio, och Trio II).

Hon har också sjungit och deltagit i flera filmer. 1986 sjöng hon in ledmotivet "Somewhere Out There" till Don Bluth-filmen Resan till Amerika, i duett med James Ingram.

Låten blev Oscarsnominerad men vann ej, och lyckades ta sig till andra plats på amerikanska Billboardlistan

                                 Tjing Tjong

.


Kommentarer
Postat av: charlotte

försöker komma på vad hon heter o vad låten heter också. en jättepoppis sång för ca en 20 år sen med caroline nånting. du gillar nog elmor james låt skulle jag tro som jag lagt upp nu

kram

2010-07-15 @ 21:25:45
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: Veiken

Linda Ronstadt, en favorit. En gång när jag kom hemfrån jobbet hörde jag någon som spelade så högt att det hördes över hela gatan.Jag undrade vem. Min gubbe diggade så att taket höll på att lyfta sig! Den gången var det country för hela slanten!

2010-07-16 @ 20:44:41
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: charlotte

ska tuba efter en caroline nu. hittar jag låten ska jag lägga ut den

kram på dig

2010-07-16 @ 22:43:26
URL: http://kloppan.wordpress.com
Postat av: fia

Vet inte vem hon är men hon valde ett himmla bra datum att födas på .Önskar dig en trevlig kväll.

2010-07-16 @ 23:03:24
URL: http://ajaxen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0