Autism..?

AUTISM och autismliknande tillstånd är ett allvarligt funktionshinder som beror på en medfödd eller tidigt förvärvad hjärnfunktionsstörning.

I Sverige föds årligen ca 100 barn med autism, de flesta av dessa är pojkar.

 Autism förekommer ofta tillsammans med andra funktionshinder som förståndshandikapp, epilepsi, syn- och hörselskador.
                                
Symptomen innefattar begränsning av förmågan till ömsesidigt samspel med andra människor, språklig och icke-språklig kommunikation samt svår begränsning av fantasi, lek, beteenden och intressen.

Svårighetsgraden av autism kan variera, och personer med autism har därför olika behov av hjälp och stöd.

Personer med autism har en försenad talutveckling och ungefär hälften talar inte alls. De senare kan ibland lära sig att kommunicera med hjälp av bilder.

De som lär sig tala har ofta språkliga avvikelser t ex: svårigheter att inleda och upprätthålla ett samtal, ett stereotypt tal med många upprepningar eller med "egna" ord, tolkar språket konkret och bokstavligt och avvikande intonation och satsmelodi.
                                 
Barn med autism leker inte som andra barn varierade, spontana låtsas- eller rollekar. De tycks inte bry sig om leksaker eller använder dem på ett avvikande sätt genom att t ex snurra på eller skramla med leksaksbilen istället för att köra med den.

Barn såväl som vuxna kan periodvis helt uppslukas av speciella ensidiga intressen, saker eller aktiviteter och bryr sig då inte om något annat.

Många har avvikande ensidiga och stereotypa rörelsemönster, som att vagga fram och tillbaka, snurra runt, vifta eller klappa med händerna.
                                  
Personer med autism kan också ha ett annorlunda sätt att uppfatta och tolka sinnesintryck. Det gäller framför allt känsel och ljud.

En del visar t ex ingen reaktion på starka ljud men kan däremot reagera på mycket svaga ljud.

En tidig diagnos, noggrann information till alla berörda och anpassade stödåtgärder är grunden för att på sikt hjälpa barnet att utvecklas. Med tidig, väl planerad och tillrättalagd undervisning kan personer med autism trots sina svårigheter göra stora framsteg.          
                                 
De kan genom olika former av kommunikation lära sig både att bättre förstå sin omvärld och människorna i den och att själv göra sig förstådda.

De flesta kan lära sig att klä sig, äta, sköta sin hygien, klara enkelt hushållsarbete osv. De som har en normal eller god begåvning (asperberg) kan också med rätt stöd ta in skolkunskaper och några kan t o m klara högre studier.

Som vuxna kan några fungera relativt självständigt även om de oftast har kvar vissa av sina särdrag. De allra flesta behöver dock omfattande hjälp och stöd. Källa: Autism - vad är det? Riksföreningen Autism ( http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1057 )


Jag har förkortat texten, det blir för mycket annars ! En del stämmer på Storplutten, en del inte, även autistiska människor är individer, ingen är den andra lik !

                          Hoppas ni alla har en bra dag!

                     Tjing Tjong KaramellStång !

   Christmas GarlandChristmas GarlandChristmas GarlandChristmas Garland


                  


Kommentarer
Postat av: Anna

Haha!

Min mamma var assistent åt en tjej som var autistisk, hon var besatt av cocacola! En förövrigt himla mysig tjej!

Va skönt att tadis besöket gick bra! Ska du göra resten av dagen då?



Ska inte du med ha lite snö på bloggen din då? ler



kramis

2009-12-03 @ 12:30:18
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Tack för att du berättar! Det var mycket som jag inte visste.

Vilken fin Storplutt du har!!!



Kram!

2009-12-03 @ 12:53:45
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: PJOLTAS

Precis! Alla människor är bara lite olika varandra, men vi är fortfarande lika värda.

=)

2009-12-03 @ 13:39:31
URL: http://pjoltas.se
Postat av: ansepanse

det mesta visste jag redan eftersom jag läst ganska mycket om autism och även sett en del program på TV:n, men tack för att du berättade och att du har en fin Storplutt har jag redan förstått

ha en fin kväll - kramar

2009-12-03 @ 16:04:50
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Gun

Vad intressant att få veta mer om autism. Din storplutt är jätefin och söt:)



Ha en trevlig kväll. Kram

2009-12-03 @ 17:03:31
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Låten "Älska mig för den jag är" gäller även för handikappade ...jag håller med dig helt klart.

Din storplutt är en mycket fin person.

Det finns så många dumma "normala" personer som inte tycker som vi. Tack för all fin information om detta handikapp.

Ha en bra dag och kväll

Kram Ingrid

2009-12-03 @ 17:32:20
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja eller så ber diu mig! =) det är lätt ordnat! =)

ha en fortsatt trevlig kväll!

kram

2009-12-03 @ 18:44:17
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Em

Vad intressant! Jag gillar när jag får veta mer om saker och jag känner ingen med autism även om jag vet om en som har det. Det pratas i USA om att vacciner kanske kan vara orsaken till olika sjukdomar, kan det även vara så med autism? Finns det snack om det?

Tack för bra inlägg!!

2009-12-03 @ 19:47:39
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Stattinskan

Ja, autismspektrat är väldigt brett ... Jag är glad att vi har människor i vårt samhälle som skiljer sig från andra och ger oss andra värderingar. Jag har en systerdotter med Downs syndrom som jag älskar för hon ger mig en ärlighet jag inte hittar någon annanstans ... Kramar

2009-12-03 @ 20:22:53
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Anna

Har en award/utmaning till dig på min blogg! =)

2009-12-03 @ 20:57:42
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Amanda

Bra läsning. Jag har faktiskt alltid varit lite "intresserad" (eller vad man ska kalla det) av autism.

2009-12-03 @ 21:14:17
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0