Nu och Då...

12.15....Jag tittade nyss in hos Soffie, hon undrar om vi är ett gnälligt folk här i Sverige.

Att vi lägger tid och energi på att gnälla om småsaker och oväsentligheter?

Kom att tänka på mitt nya radiopratarprojekt.. jag har ju hittills pratat om gamla countryartister och deras uppväxt och öden.

 Många av dom fick uppleva krig, och den stora Depressionen på 30-talet.

              

Mitt nya projekt går ut på: Varför gå Över ån efter vatten, varför inte forska lite om den egna hembygden?

Det håller jag på med nu, och jag kan Lova er, att det var Inte bättre förr!

Det räcker att gå ung. 70 år tillbaka i tiden, bostäderna var mer som skjul, och arbetsrätten-vad är det??? 

                

Arbetarna hade inget som helst värde! Det mesta arbetet utfördes med kroppsarbete, utan några som helst tekniska hjälpmedel. 

                        

Var det mycket snö, som just nu, fick postkörarna handskotta vägen för att hästarna skulle kunna ta sig fram! Tänk er att handskotta ca 3-4 mil !!!

                     

Det fanns fattighus, som mer liknade skjul.... dementa ,psykiskt sjuka, gamla och svaga fick bo tillsammans i en stor sal som rymde ung. 15 personer, med sängarna runt om ytterväggarna. 

        

 Jag har ju en son som är autistisk...vad hade hänt med en sån människa som han, på den tiden, när en fullt frisk och arbetsför knappt hade ett värde?? 

            Det finns en hel del man inte ens vill tänka på ! 

         

                             Tjing Tjong KaramellStång !

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja vi är nog överlag ett gnälligt folk!

Förr i tiden gnällde folk inte lika mycet, trots att dom hade det bra mycket sämre än vad vi har nu...



Ja visst var det lite kul! Bra tröstpris! hahaha!

2010-01-05 @ 14:59:11
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Em

Helt rätt! Men vi skall inte bli blinda på att det finns massor kvar att göra. Det verkar som att vi aldrig riktigt "får till det" och frågan är om vi kanske tänker fel någonstans. Å ena sidan vill vi inte att folk skall kunna utnyttja systemet, men å andra sidan är det lätt att då bli för hård mot de som behöver stöd. Det finns en lösning någon stans, men jag tror vi tänker fel.



Jag kan inget om autism, men din son ser trevlig och glad ut. Hoppas att ni kan kramas, fysisk, verbalt eller bara rent av känslomässigt! Det känns alltid bra!

2010-01-05 @ 16:53:57
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Ellis

vad innebär auistisk? :) alltid undrat..

2010-01-05 @ 17:25:19
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Det har jag också funderat mycket på. Har själv en autistisk son, honom hade de troligtvis låst in.

2010-01-05 @ 19:20:20
Postat av: soffie

guu va bra du skriver,älskar att titta in hos dej,

Kul att du länka till mig angående gnället,

kram å goo afton

2010-01-05 @ 20:08:21
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Pjoltas

Antar att du sitter och myser framför Countrygalan på TV nu.

Ja, visst klagar vi mycket! Men jag tror nog att många säger mycket positiv också...men sånt fastnar inte riktigt.

=)

2010-01-05 @ 22:05:28
URL: http://pjoltas.se
Postat av: Anneli

Hello Nanna. Var din karl rörmokare eller minns jag alldeles fel? Pysslar han isf nåt med pannor o sånt då? Vi har en gammal vedpanna som vi ev skulle behöva ta ett span på o se om den är funktionsduglig att elda i. Inte sååå najs med 16-17 graders värme här inne. :-/

2010-01-06 @ 00:23:11
URL: http://heartofanneli.blogg.se/
Postat av: ansepanse

ja, det var mycket som var hemskt förr, jag hade tex inte kunnat överleva, för då fanns det ju inget insulin

kramar

2010-01-06 @ 18:33:11
URL: http://kinaguld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0